استفاده از شوخ طبعی را در مذاکرات فراموش نکنید.

استفاده از شوخ طبعی را در مذاکرات فراموش نکنید.
در مذاکرات ابزار گوناگونی برای متقاعد کردن طرف دیگر وجود دارد. اما هیچگاه نباید خود را محدود به یک یا چند ابزار خاص کنید بلکه باید تمامی ابزارها را بشناسید و در شرایط خاص از ابزار مناسب برای آن شرایط استفاده نمایید. استفاده از طنز و شوخطبعی یک ابزار قدرتمند برای متقاعد کردن دیگران در مذاکرات میباشد. در ادامه این مقاله نکاتی برای استفاده صحیح و مفید از این ابزار ارائه شده است.
طنز مزایای زیادی در ارتباطات و متقاعد کردن دیگران برای شما به ارمغان میآورد. در ابتدا بهتر است با تعدادی از این مزایا آشنا شوید. محققی به نام فابیو سالا تحقیقاتی را در این زمینه انجام داده است. او به این نتایج رسید که استفاده درست از شوخ طبعی و طنز میتواند:
* خصومت و تنش را در مذاکرات کم میکند.
* میتواند انتقادات طرف مقابل از شما را منحرف کند.
* باعث بهبود روحیه هر دو طرف برای ادامه مذاکرات میشود.
* کمک میکند تا در طول یک ارتباط پیامهای دشوار بهتر ارسال شوند.
این چند مورد را میتواند از اصلیترین مزایای شوخ طبعی در طول یک مذاکره دانست البته شوخ طبعی مزایای دیگری نیز به دنبال دارد. در ادامه این مقاله در مورد مزایای استفاده درست از طنز و شوخ طبعی در طول مذاکرات بیشتر بحث میکنیم.
مدیران برجسته و موفق در مقایسه با مدیران معمولی تا دو برابر بیشتر از طنز و شوخ طبعی استفاده میکنند. آنها در طول مذاکرات با استفاده از این ابزار به خواستههای خود میرسند. شاید شما با استفاده از طنز نتوانید به تمامی خواسته های خود در یک مذاکره دست پیدا کنید اما مطمعن باشید که طنز یه ابزار کارآمد در مبحث هوش هیجانی است و با استفاده از آن قادر خواهید بود که بر روی ذهن طرف دیگر مذاکره تأثیر بگذارید
تحقیقات نشان میدهد که یک شوخی دلنشین و یا یک لبخند خوب در طول مذاکرات قادر است تا خلاقیت را شکوفا کند و دو طرف را قادر سازد تا راه حلهای جدیدی را برای رسیدن به نتیجه پیدا کنند. کسی که قادر باشد در طول مذاکرات از طنزی مناسب و به جا استفاده کند این امتیاز را خواهد داشت که دیگر طرفین مذاکره به سوی او جذب شوند. اگر میخواهید فرد مورد نظر به صحبتهای شما با دقت گوش فرا دهد، استفاده از طنز میتواند گزینه خوبی باشد. چرا که طنز برای افراد جذاب است و باعث خواهد شد تا افراد به صحبتهای شما علاقهمند شوند. در طول مذاکرات زمانها بسیاری پیش میآید که افراد حاضر دچار خستگیم یشوند و طنز میتواند کمک کند که این افراد کمی استراحت کرده و خود را برای ادامه مذاکرات حاضر کنند.
طنز و شوخی باعث خواهد شد تا اطلاعات به صورت بهتری در ذهن طرفین باقی بماند. همچنین زمانی که طرف مقابل قصد دارد بر ضد دلایل شما استدلالی بیاورد، میتوانید با استفاده از طنز ذهن او را منحرف کنید. استفاده از شوخی و طنز مثبت باعث میشود در معاملات شخص مقابل مانند یک دوست به شما نگاه کند و از این طریق میتوانید امتیازات مالی بیشتری به دست بیاورید چرا که طرف دیگر فکر خواهد کرد که شما به عنوان یک دوست استحقاق دریافت امتیازات مالی بیشتر را دارید.
استفاده از طنز به صورت غیر مستقیم نیز میتواند بر روی مذاکرات شما اثر بگذارد. افرادی که از طنز استفاده میکنند به طور معمول انسانهای سالمتری هستند. و به طور واضحی میتوان گفت که انسانهای سالم شانس بیشتری برای موفقیت در مذاکرات خود دارند. مطالعات پزشکی نشان میدهد کسانی که شوخ طبع هستند معمولاً فشار خون پایینتری دارند. سیستم ایمنی بدن این افراد قویتر است و همچنین این افراد کمتر دچار استرس میشوند. همچنین شوخ طبعی و به طبع آن شادابی بدن انسان باعث میشود تا سیستم تنفسی در یک بدن بهتر کار کند.
در طول یک مذاکره ممکن است شما با احساسات مخربی مانند خشم و ترس مواجه شوید که میتواند مانع رسیدن شما به نتیجه دلخواه در یک مذاکره شود. اگر شما کمی شوخ طبعی داشته باشید، بهتر میتوانید این احساسات را در خود مدیریت کنید. شوخ طبعی میتواند مذاکره را از یک فعالیت خسته کننده به یک فعالیت دلپذیر تبدیل کند و اینگونه شما انرژی کمتری مصرف خواهید کرد.
زمانی که نتیجهگیری در مذاکرات در معرض یک خطر جدی قرار میگیرد یک شوخی به جا و مناسب میتواند این خطر را از بین ببرد زمانی که طرف دیگر مذاکره خشمگین شده است و ممکن است مذاکرهای که برای آن زحمت کشیدهاید نابود شود تنها یک لبخند از طرف شما میتواند آرامش را به شخص مقابل نیز بازگرداند.
همواره به این نکته توجه کنید که طنز زمانی مناسب است و اثرات مثبتی به همراه دارد که برای آن زمان خوبی انتخاب شود. گاهی اوقات طرف مقابل از شما انتظار دارد که جدی باشید و استفاده از طنز در این مواقع میتواند تأثیراتی منفی به همراه داشته باشد. وقت شناسی است که تا حد زیادی میتواند اثرات مثبت و یا منفی استفاده از طنز و شوخ طبعی را تعیین کند. شما باید تمرین کنید تا بتوانید شرایط را درک کرده و بدانید که در طول مذاکرات چه زمانی میتوانید از ابزار طنز و شوخ طبعی استفاده نمایید.
طنز میتواند یک ابزار قدرتمند در دست فروشندگان باشد اگر بدانند که چگونه باید از آن استفاده کنند. طنز میتواند افراد را متقاعد کند که خریدی را با قیمت مد نظر فروشنده انجام دهند. زمانی که فروشنده لبخند میزند خریدار احساس راحتی میکند و اکثر موارد اعتراضات خود نسبت به قیمت پیشنهادی از سوی فروشنده را فراموش میکند. فروشندگان و تولید کنندگان باید مراقب باشند که استفاده از طنز از سوی آنها به گونهای نباشد که ارزش و اهمیت محصولشان و یا حتی مشتری را پایین بیاورد.این کار میتواند نتیجه معکوسی داشته باشد. از طنز حتی میتوان در انتخاب نام تجاری یک شرکت و کسب و کار استفاده کرد. این کار باعث خواهد شد که این نام تجاری برای مردم جالب و سرگرم کننده شود و به آن گرایش بیشتری پیدا کنند. شرکتهای موفق زیادی بودهاند که از این ابزار به خوبی استفاده کرده و از سود آن بهرهمند شدهاند.
فروشندگان محصولات مختلف زمانی که با خریداران مشغول صحبت هستند به این موضوع نیاز دارند که خریدار صحبتهای آنها را قبول کند. فروشندگان برای معرفی محصولات خود مجبور هستند که همواره اطلاعاتی را در اختیار مشتریان خود قرار دهند و استفاده از شوخ طبعی میتواند به فروشندگان کمک کند که صحبتها و اطلاعاتی که ارائه میدهند مورد پذیرش قرار گیرند.
درباره مدیر و مدرس
فرادیدگاه جاییست برای فراگیری و توان افزایی مدیریت و راه اندازی روش¬های مدرن و امروزین در کار برای ساده کردن کار مدیران و گذر از هر بحران پیش از آنکه نمودار شود. مدیران امروز در رودر رویی به این دسته از رویداها که کنترل آن در دست مدیریان نبوده هم بسیار بهتر کار میکنند و توانسته¬اند با گسترده کردن توان خود مرزهای چیرگی را افزایش دهند و با گستره بزرگ پیش¬بینی و پیش¬گیری کارها را فردایی کنند نه دیروزین.
نوشته های بیشتر از مدیر و مدرس
دیدگاهتان را بنویسید